Sjokkerende skolearbeid

En bil som lå på taket gjorde at flere mennesker ringte politiet torsdag kveld. Men heldigvis var det ikke en ekte ulykke! Vg2-elevene jobber i disse dager med en holdningskampanje mot ruskjøring, og guttene fra 2mka har gått helhjertet inn for å sjokkere.

Bilde av illustrert bilulykke - Klikk for stort bildeGuttene på vg2-medier og kommunikasjon på Sørumsand videregående skole, Emil Jahr (17), Ola Grønvold Hagen (17), Nikolai Turøy Bakstad (17), Edward Bertelsen (17) og Oliver Borgersen (18) iscenesatte og "lurte" flere. Foto: Amanda Tandberg, avisa Raumnes

Guttene hadde på forhånd informert politiet om prosjektet, så innringere fikk raskt beskjed om at det ikke var en reell ulykke. Avisa Raumnes ble også varslet om at det lå en bil på taket på Herbergåsen i Nes. «Vi vil vinne, så vi går all in», sa Nikolai Turøy Bakstad (17) til avisa Raumnes da en journalist møtte opp for å se hva som hadde skjedd.

Elevene bruker lyssetting, røykbombe, drone og flere typer kameraer for å få videoen til å bli som de ønsker. Til og med ekte blod, fortalte Nikolai til Raumnes. En av guttene kuttet seg nemlig ved et uhell på vei inn i bilen på taket.

Illustrasjon av bilulykke.  - Klikk for stort bildeEmil Jahr (17), Ola Grønvold Hagen (17), Nikolai Turøy Bakstad (17), Edward Bertelsen (17) og Oliver Borgersen (18). Amanda Tandberg, Avisa Raumnes.

Elevene har fått god hjelp av lokale krefter når de planla prosjektet sitt. Bilen som lå på taket hadde de fått låne av Bildemontering Nes. Daglig leder Jørn Wrangell forteller til avisa Raumnes at guttene fikk låne en bil som egentlig var levert inn til vraking. Wrangell syns det var en hyggelig å kunne hjelpe guttene med en skoleoppgave for en så fin sak.

Prosjektet er en del av Ung i Trafikkens kampanje «Death Trip», som har mål å bekjempe ruskjøring. Det er en nasjonal konkurranse for videregående-elever der premien for beste kampanje er på 30 000 kroner, pluss at vinnerproduktene blir vist på kino, bussholdeplasser og i sosiale medier.
Fristen for prosjektet er 5. april, og guttene i 2mka satser på å komme helt til topps i konkurransen!